واژه

معنی کلمات

واژه

معنی کلمات

معنی کلمات و معانی اسمها و شهرها و کشورها و رسم و رسومات
تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین نظرات
پاسخ:  پات (ضد، مقابل) + سخون یا سُخَن  (پاتسُخَن)  = جواب سخناین واژه بعدها با کاهش واج در دو بخش خود به ریخت پاسخ درآمد. پات در پادمادّه ، پادزهر ، پاتسخن به معنی ضد است .

نظرات  (۲)

سلام دوست عزیز
البته ( پات ) یا (پاد) معنای محافظت را هم می تواند داشته باشد مثل پادشاه ، بزرگی که از مردم و کشور محافظت می کنند. یا پاد زهر یعنی آن چه بدن را در مقابل زهر حفظ می کنند. و یا پادگان
پاسخ:
کاملا درست است.
البته سخن امروزه به معنای حرف زدن و صحبت کردن است که غلط است (مثلا سخنرانی کردن) ولی قبلا اینچنین نبوده و سخن به معنای ملامت کردن و سرزنش کردن بوده که این درست است و پاسخ، پادسخن است به معنای در برابر سخن، یعنی جواب سرزنش، جواب ملامت. و گپ زدن به معنای حرف زدن و صحبت کردن بوده. اگر نگاهی به زبانهای محلی و زبان دری بندازیم می بینیم که در این زبانها هم از گپ زدن به جای سخن گفتن استفاده میشه.
در ضمن سخن رو همیشه همراه با فعل کردن می آوردند، یعنی می گفتند سخن کردن نه سخن گفتن، که یعنی سرزنش کردن، ملامت کردن.
به نقل از PCForS.com
پادشاه هم یعنی ضد یک شاهی(البته نه به معنای متنفر از شاه، یک شاه ممکن بوده اول پادشاه بشه بعد شاه. یعنی کسی که برخیز و شاهی رو از قدرت به زیر بکشه بهش می گن پادشاه یعنی بر ضد شاه، ولی بعدش که خودش برتخت شاهی تکیه زد دیگه شاهه نه پادشاه). شهنشاه هم یعنی شاه شاهان (ولی نه شاه همه ی شاهان جهان)، بلکه شاه مرکزیی که شاه چند شاه ایالت دیگست. مثلا اوباما شهنشاه آمریکاست.