واژه

معنی کلمات

واژه

معنی کلمات

معنی کلمات و معانی اسمها و شهرها و کشورها و رسم و رسومات
تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین نظرات
رکسانا، دختر ایرانی که همسر اسکندر مقدونی شد  رُکسانا  تلفظ یونانی  روشنک است، یعنی ستاره ی کوچک یا نور کوچک خیلی ها فکر می کنند او دختر داریوش سوم است؛ اما او دختر وخش اورد، فرماندار باختر و یا همان سُغد ( شهری نزدیک سمرقند امروزی ) بود. او کمتر از چهارده سال داشت که اسکندر در کشورگشایی هایش به ایران رسید.   اسکندر ایران را فتح کرده و داریوش سوم را شکست داد. سپس استان های ایران یکی یکی به دست متجاوزان افتاد.باختر آخرین استان ایران بود که به دست آنان افتاد و در آن زمان وخش اورد فرماندار آن شهر زیبا و برتر بود. وخش اورد تصمیم گرفت که از اسکندر فرمانبرداری کند. به همین دلیل، اسکندر گذاشت که او باز هم فرمانروای باختر باشد. برای این که ماندگاری فرمانبرداری وخش اورد به  اسکندر پایدار بماند، اسکندر دو پسر از سه پسر وخش اورد را برای خدمت در ارتش خود فراخواند. وخش اورد علاوه بر پذیرفتن  این درخواست اسکندر، پسر سومش را هم به ارتش اسکندر فرستاد.   پس از آن، وخش اورد خواست یک مهمانی بزرگ برای اسکندر برپا کند. و سی نفر از دختران خانواده‌های بزرگان سغدیان را برای این مهمانی  فراخواند. دختر خود فرمانروا هم جزو آنان بود. این دختر از نظر زیبایی بی همتا بود و به اندازه ای دلربا بود که در میان آن همه دختران زیبا توجه تمام حاضران را به خود جلب می‌کرد.  او روشنک بود. در این مهمانی  و برابر رسوم ایرانی، روشنک با روبند می رقصید؛ اما ناچار شد  به درخواست اسکندر، روبند خود رابردارد.  اسکندر با دیدن او مست و شیدای او می گردد.   پس از مدت زمان کوتاهی اسکندر گفت : "باید مقدونی ها و پارسیان با هم ازدواج کنند تا آمیخته  شوند و این می تواند تنها راهی باشد برای این که شکست خوردگان شرمسار و افراد پیروز در جنگ  مغرور نشوند."  پس از آن اسکندر از شدت عشق در همان مجلس دستور کرد بر طبق عادات مقدونی، یک نان بیاورند؛ او آن را با شمشیر به دو قسمت تقسیم کرده، نیمی را خودش برداشت و نیم دیگر را به روشنک داد تا عهد و پیمان زناشویی بین آنها باشد.   مقدونی ها از این رفتار اسکندر ناخشنود شدند؛ زیرا در نگاه آنان پسندیده نبود که یک فرماندار ایرانی پدر زن اسکندر گردد. اما آنها به ناچار این را پذیرفتند.روشنک نیز پذیرفت که به این سرنوشت خشنود باشد و همسرش را در لشکرکشی به هند همراهی کرد.   پس از آن اسکندر به شوش رفت. روشنک نیز همچنان با او بود.  زمانی که اسکندر به شوش رسید، در آن جا با استاتیرا، یکی دیگر از بزرگزادگان پارسی ازدواج کرد. این بار اسکندر دستور داد تا هشتاد نفر از فرماندهان سپاهش با هشتاد بزرگزاده ایرانی ازدواج کنند. مدتی بعد اسکندر به اکباتان رفت. استاتیرا را در شوش نهاد و رکسانا را با خود برد. با آن که ستاره شناسان اسکندر را از رفتن به بابل بازداشته بودند و آن را شوم می دانستند، اما اسکندر به بابل رفت و در آن جا کشته شد.   پس از مرگ ناگهانی اسکندر در بابل در سال ۳۲۳ پیش از میلاد، رکسانا فرزند اسکندر را به دنیا آورد و نام او را اسکندر (چهارم ) نهاد.   پس ازمرگ اسکندر٬ رکسانا و پسرش قربانی نیرنگهای سیاسی امپراتوری اسکندر شدند. المپیاس مادر اسکندر از رکسانا و پسرش پشتیبانی می‌کرد تا اینکه المپیاس به دست کساندر کشته شد. کساندر چون دید که اسکندر پسر اسکندر، بزرگ شده و در مقدونیه گفتگو ازین است که او را از زندان بیرون آورده بر تخت شاهی بنشانند، از فرجام این کار ترسید. بنابراین به گلوسیاس رئیس زندان نوشت که سر روشنک و اسکندر را از بدن جدا کند و چنان کند که اثری از این دو قتل نماندفرمان او اجرا شد و روشنک و پسرش در حدود ۳۰۹ پیش از میلاد با خوراندن زهر کشته شدند.

نظرات  (۲۹)

besiar ali bod,
man esme Roxanne ra search kardam ke site shoma ro peyda kardam.
lotfan age mishe manabe khodeton ro ham benvisid.
ba sepas
واقا ممنونم من اسمم رکسانا است.خیلی خوشحال شدم از اینکه بالاخره معنی واقعی اسممو پیدا کردم
سلام اسم منم رکساناست امید وارم به سرنوشت رکسانا مبتلا نشوم وسرنوشتی خوب در انتظار داشته باشم باتشکر رکسانای 12 ساله
سلام و خسته نباشید من مادر رکسانا هستم واز این که سرنوشت رکسانا را به این شکل خواندم ناامید گشتم امیدوارم که عکس این قضیه برای تمام رکساناهای جهان صدق کند و معنی اسم رکسانا برای انان وفق کند با تشکر
ba salam
esme man roshanake az babate etelaati ke dar morede maniye esmam dadin mamnunam . dar zemn man ashege esmamam
با سلام ازتون ممونم.من روشنکم.توی معانی اسامی اسممو سرچ کردم اما به معنی دختر فانوس دار بود حالا خوشحالم از این که معنی اسمم ستاره کوچک هم هست.
salam.aaaaaaali bod,khosham omad.mamnon babate etelaateton.tnx
وای عالی بود ممنون
خیلی خوب بود
من خیلی این اسمو دوست دارم هر وقت عروسی کردم و دختر آوردم این اسمو براش میذارم. من امروز خیلی شگفت زده شدم از دیدن وبتون شما چقدر زحمت کشیدین و چقدر کار بزرگی کردین. کاش ماهم هر کدوم راهی به ذهنمون میرسید تا دینمون رو به فرهنگ اصیل خودمون بپردازیم و مثل شما قدمهای بزرگ برداریم
سلامممممممممم من قبل این که این سایت رو ییبنم دخترکی بودم که می خواستم معنی اسمم رو بدونم والان که می دونم خوشحالم
سلام .من عاششششششششق اسممم از مامانم تشکر میکنم که این اسمو روم گذاشت
ولی من فکر نکنم این اطلاعات درست باشه!
عالی این می دونی برای این که اسم نامزدم هستتتتتتتتتتتتت
salam...vaghean mamnun babate etelaatetun...esme man roshanake...va jedan shad shodam az inke manie kamele esmamo fahmidam...tachakore faravaaaan
سلام
من همیشه عاشق اسمم بودم اسمی باستانی و ایرانی با معنای استثنایی و مهمتر از همه اینکه خیلی اسمه نایابیه
سلام! عالی بود اما خیلی خوب وبهتره منابع نوشته هاتون گنجانده بشه تا تردید برطرف بشه
ممنون
سلام. ازتون ممنونم. عالی بود. منم عاشق اسمم هستم. خیلی تاپ و عالیه * مرسی *
سلام. ازتون ممنونم. عالی بود. منم عاشق اسمم هستم. خیلی تاپ و عالیه * مرسی *
Salam azatoon mamnoonam va motmaenam etelaate dorosti dadin be ma chon mn esmam roxanast va be shakhsyate in roxanaye too dastan kheili shabiham
۰۵ تیر ۹۳ ، ۱۳:۳۳ رکساناااااااااااا
سلام ممنون بابت این اطلاعات مفید/ولی من شنیدم که رکسانا و ماندانا اسم دو دختره کوروش بوده

؟؟؟؟؟؟؟؟
salaaaaaaaam.
man roshanak hastam dokhtari ariyayee aseghe esmam hastam.
mamnun babate etelaate khubetun.
سلاااااام منم رکسانام البته از مامان بزرگم تشکر میکنم که این اسمو برام انتخاب کرد ممنوووون
پیشنهاد می کنم کتاب رکسانه و اسکندر رو بخونید که لحظه به لحظه زندگی رکسانه از زبان خودش شرح داده شده این کتاب بر اساس دست نوشته ها و نامه های رکسانه برای فرزندش نوشته شده
سلام ممنونم به خاطر اطلاعات خوبتون.میخواستم اگه ممکنه فرق بین رکسانا و رکسانه رو بگید خیلی ها ازم میپرسن درست نمیدونم چی باید بگم!
بچه ها منم رکسانه ام ولی تا حالا هیچ رکسانه ای ندیدم همه رکسانا هستن
چرا؟؟؟
سلام من هم رکسانا هستم.ازتون خیلی ممنونم که به رکساناها درباره اسمشون آگاهی دادین...
سلام
منم از اسم خودم خیلی راضی هستم و بهش افتخار میکنم.... دختر آریایی
خیلی خووووب بود
سلام منم رکسانا هستم ولی تا جایی که اطلاع دارم و معنی رکسانا روشنایی غروب خورشید هستش(dawn)