واژه

معنی کلمات

واژه

معنی کلمات

معنی کلمات و معانی اسمها و شهرها و کشورها و رسم و رسومات
تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین نظرات
آتش را به شکل های آتَش، آتِش،آتیش، آذَر  به کار رفته است. در کردی شمالی آوِر و آیِر و در کردی جنوبی آگِر می گویند. در پهلوی آتش را آتَخش می‌گفتند. در زبان اوستایی آتَرش گفته می شده. در پهلوی آتور به کار رفته است.

نظرات  (۲)

در پهلوی برای این آتخش می گفتند و قبلش هم آتخشب که این واژه از ترکیب آتر + خشپ ساخته شده به معنای آتش شبانه.
آتر ater همان آذر امروزیست در نام (آذربایجان)، که نخستین نام آتش است که از ترکیب آ(=اسم ساز) + تر(=صاعقه) به معنای آتشی که از صاعقه پدید آید می باشد که در همان ابتدا در شمال شرقی ایران (تقریبا) دست نخورده باقی ماند. ولی اونطرفتر یه خشپ به معنای شب به آخر آتر افزودند و آتر تبدیل به آترخشپ، آتخشپ و آتخش شد و در آخر الان به آتش خلاصه شده.
ترکیبات واژه تر در زبان فارسی: درخت(ترآخت)، درنگ(تررنگ)، ترس، ترنج(آتررنگ)، ترکیدن، ترک خوردن، ترقه(ترکه) و ...
در انگلیسی:
TRICK / ELECTRIC / INTRIGUE / TREE
اینو گفتم واسه اونایی که میگن آتش ترکیست و آت آچ بوده به معنای بنداز و باز کن.
البته یاد رفتم منبع رو ذکر کنم. اینا رو من از www.PCForS.com نقل کردم و مال خودم نیست.