واژه

معنی کلمات

واژه

معنی کلمات

معنی کلمات و معانی اسمها و شهرها و کشورها و رسم و رسومات
تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین نظرات
تندیس کورش در سیدنی استرالیا و یکی از پارک های بزرگ آمریکا و سازمان ملل متحد از طلای خالص نصب می باشد و اعلامیه او در سازمان ملل نقش سمبل آزادی و دموکراسی را برای نخستین بار در جهان ایفا می کند .سیروس در فرانسه و سایروس در انگلیسی و کورس در یونانی همان کورش هستند و این نامی است که غیر ایرانیان دانا و فرهیخته بر پسران خود می گذارند . زیرا می دانند که این بزرگمرد ایرانی چه خدمت بزرگی به بشریت نمود . او بردگی را تحت عنوان غلام و کنیز لغو کرد و اعلام کرد در کشور او هیچ کس را به نام برده نمی توان به بیگاری گرفت و اعلام نمود هر کس آزاد است هر دین و مذهبی را که دوست دارد بپذیرد . با اینکه پدرش از پارس و مادرش ماندانا کرد ( از مادها) بود ولی زبان آرامی (که به شرق مدیترانه و اقوامی متفاوت با قوم آریا تعلق داشت.) در زمان او زبان رسمی اداری بود . او هیچ تعصب خلاف خرد و انسانیت نداشت . شگفت این است که آن قدر که کورش در خارج ایران محبوبیت دارد در خود ایران این گونه نیست . در معنای کورش هیچ نظر دقیقی وجود ندارد . شاید کورش به معنای خورشید باشد . و کور که جزء اول آن است همان خور یا هور باشد . شاید هم بخش نخست این واژه (کُــر) به معنای رودخانه کُر باشد . در این صورت کورش یعنی به بزرگی رود کُر .

نظرات  (۵)

سلام دوست عزیز
در مورد کورش خوانده ام که کوروش در زبان کردی
1- کوروش از دو جزء (کور یا کرو) به معنی پسر و( رش) به معنی سیاه می باشد در کردی اصیل رش به معنی سیاه نشان دهنده بزرگی و احترام بوده است و صفت سیاه حاکی از احترام زیاد می باشد .
2- کوروش می تواند در اصل کور روش یا کور روژ باشد جزء اول (کور) به معنای (پسر ) و جزء دوم را (روش) یا ( روژ) به معنی( خورشید ) پس در مجموع(کور روش = پسر آفتاب)
3- کور (پسر)+هش (هوش و خرد )پسر دانا
استاد نظر شما چه می باشد ؟
پاسخ:
در زمان کورُش رودخانه « کُـر » روان بوده و شلید « کورش » از نام « رود کُر » گرفته شده است . در اطراف شیراز نامی مانند حسن را حسنوش می گویند . شاید این شیوه در آن زمان نیز رایج بوده . در این صورت کورش منسوب به رود کُر است . این احتمال شما نیز منطقی می نماید .
با تشکر از اطلاعات خوبتان علی بود.
۲۱ اسفند ۹۰ ، ۱۶:۵۴ شاهپور نوروزی
با سلام
در کدام منبع تاریخی ذکر شده است که ماندانا کُرد بوده است.
در ضمن پیوند دادن زبان مادی با زبان کردی درست نیست زیرا تنها چند واژه ی بسیار محدود از زبان مادی در سنگنوشته ها باقی مانده است. شاید این واژه ها نیز مادی نباشد و از زبان دیگری باشند.
پاسخ:
بیشتر زبان شناسان زبانهای تالشی کردی لری و لکی و تاتی را ادامه ماد می دانند .
شهبانو ماندانا (که بانویی کورد و از قوم ماد آریایی بود)مادر کوروش نخستین زنی است که تاریخ ایران از وی یاد کرده است.و البته همسر شخصی فارس یا پارسی وهمچون او ایرانی. وی دختر آستیاک، واپسین پادشاه ماد(اولین شاهنشاهی جهان) است.ماندانا همسر کمبوجیه پارسی شد. به روایت هرودوت، آستیاک دختر خود ماندانا را به کمبوجیه داد. کمبوجیه از خانواده‌ای پارسی و فرمانبردار بود که شاه ماد او را از یک مادی، دست کم، بی‌زیان‌تر می‌دانست، به ویژه که کمبوجیه شخصی ملایم و آرام بود.
ماندانا دختر آخرین پادشاه ماد و همسر کمبوجیه اول (شاه پارس) بود که ثمره ازدواج این دو کورش بزرگ بود . آری ماندانا مادر کورش بنیانگذار امپراطوری عظیم هخامنشیان بود .
او در انتقال قدرت به پسرش کورش سهم بسیار موثری داشت .از دیدگاهی دیگر ماندانا کورش را برای بوجود آوردن بزرگترین پادشاهی جهان تربیت کرد تا پرافتخارترین تاریخی که یک کشور میتواند داشته باشد برای ما رقم بخورد . روانت شاد ماندانا ای مظهر و نماد زن ایرانی
۰۲ فروردين ۹۴ ، ۲۱:۴۷ جواد مفرد کهلان
نظر به واژه کور بلوچی به معنی رودخانه کوهستانی و القاب اوستایی و شاهنامه ای کوروش یعنی فریدون/فریتون و ثراتئونه که به معنی رودخانه توانا می باشند می توان نام کوروش را به معنی مرد سیلاب مانند گرفت. نام مقبره وی یعنی مادر سلیمان به شکل مزار سیلاو مان اشاره به همین معنی دارند.